قدس ‌آنلاین :حوادث تکان دهنده اخیر در منا که منجر به کشته شدن و شهادت بیش از دو هزار و مفقودی و مصدومیت تعداد کثیری از حجاج شد بیانگر بی کفایتی و عدم لیاقت آل سعود در کلید داری خانه خداست .

حج خونین وخواب سنگین سازمان همکاری اسلامی

بی شک خادم حرمین شریفین بودن، مولفه های متعددی را می طلبد که آل سعود از کمترین شاخص های آن برخورداراست  بی شک این عنوان به هیچ وجه برازنده آل سعود نیست .

عملکرد سالهای اخیر آل سعود نشان می دهد که خادم حرمین شریفین نه تنها برازنده انها نیست بلکه آنها نه تنها به حجاج خدمت رسانی نداشته اند ، کشته شدن تعداد کثیری از ضیوف الرحمن را  همواره در کارنامه خود دارند  .

متاسفانه در طی سالهای اخیر شاهد کمترین اهتمام و مسئولیت پذیری از ناحیه حکام ال سعود و عوامل اجرایی انها در مناسک حج بوده ایم و تکرار این حوادث تلخ نه تنها درس عبرتی برای حکام سعودی نبوده تا  با تمهیدات لازم درایام و مناسک حج از کشته و مصدومیت زائران خانه خدا جلوگیری نمایند  بلکه تکرار حوادث تلخی از جمله سقوط جرثقیل و حادثه منا مهر تایید دیگری  بر بی کفایتی و ناتوانی حکومت آل سعود و عوامل اجرایی آن در مدیریت این مراسم عظیم عبادی سیاسی است .

بی شک حمایت های مستمر عربستان سعودی از گروه های تروریستی که در طی پنج سال اخیر به صورت عیانی جهان را مبهوت کرده  موجب شده تا سران سعودی توجه چندانی به مسائل داخلی کشور خود از جمله مراسم عبادی –سیاسی حج نداشته باشد .

حمایت از  گروههای تکفیری و اعزام نیروهای تروریست، حمایت های لجستیکی ، پشتیبانی و حمایتهای اطلاعاتی از  نیروهای تررویستی و مداخله در کشورهایی  چون بحرین از جمله فعالیت های چندین ساله عربستان سعودی در منطقه است .علاوه بر تمامی حمایت های شوم آل سعود می توان به بزرگترین جنایت و آدمکشی این کشور در شش ماه اخیر در یمن اشاره نمود .

جنایات عربستان در یمن موجب ناتوانی بیش از پیش این کشور در   عدم اهتمام به مراسم حج و مناسک حج شده است به نحوی که می توان گفت  بخشی از  حادثه بسیار وسیع و تلخ منا به این موضوع مرتبط می شود .

مسلما بخش قابل توجهی از نیروهای زبده و، اطلاعاتی ،امنیتی و نظامی انتظامی دولت عربستان درگیر از حمایت از گروه های تروریستی در سوریه ، یمن عراق و بحرین  است .بی تردید اعزام نیروهای امنیتی عربستان به کشورهای یادشده موجب استفاده از نیروهای جوان کم تجربه ای شده که در زمینه های مدیریت بحران و... کمترین آموزش را  دیده و در مواقع خطر از توانایی ،کارآمدی و تخصص کافی برخوردار نیستند .

متاسفانه تعمدهایی که در فاجعه منا رخ داده نیز یکی از مواردی است که باید بدان توجه نمود مسلما تعمد به کار گرفته در حرکت شاهزاده سعودی یکی از اصلی ترین دلایل کشتار حجاج است که مسئولیت و تقصیر این فاجعه را به صورت مستقیم متوجه آل سعود و خاندان سلطنتی می کند .این تعمد به قدری آشکار بود  که بسیاری از شبکه های اجتماعی در همان لحظات  اولیه حرکت کاروانی از مقامات ال سعود خصوصا به رهبری محمد بن سلمان را  برای به جا آوردن  اعمال حج گزارش کردند بی شک این اقدام نابخردانه و خودخواهانه شاهزادگان سعودی منجر به  مسدود شدن یکی از راههای اصلی حجاج می شود و تغییر مسیر تعداد زیادی از حجاجی که برای رمی جمرات عقبه از یکی از مسیرها به سمت رمی جمرات حرکت می کردند موجب تلاقی و  حرکت رفت و برگشتی می شود به نحوی که  مسدود شدن مسیر،  گرما و ازدحام بیش از حد جمعیت و تشنگی باعث اتفاق افتادن چنین  فاجعه ای می شود .

تصاویری که این روزها از طریق شبکه های مستقل و اجتماعی پخش می شود موید این موضوع  است که درواقع دولت عربستان و خصوصا کاخ پادشاهی عربستان در خلق این حادثه تلخ نقش مستقیمی داشته اند . لذا همانظور که در سالهای دور جمهوری اسلامی ایران بر این مساله تاکید داشته که مدیریت انجام مناسک حج و موضوعات مربوط به حج باید توسط  یک مرجع مستقل و مجتمعی از کشورهای اسلامی مدیریت و اداره شود ، امروز بسیاری از کشورها نسبت به این درخواست اذعان دارند و بسیاری از کشورهای اسلامی به این باور رسیده اند که می توانند این موضوع را از طریق یک نهاد اسلامی پیگیری کنند .

مهمترین نهادی که می تواند به این موضوع مداخله کند سازمان همکاری کشورهای اسلامی یا کنفرانس اسلامی سابق است که مشتمل بر عضویت بیش از 57کشور مسلمان است. متاسفانه حضور اتحادیه عرب با 22 کشور در این سازمان و نهاد اسلامی که همگی به اتفاق عموما تحت سلطه و تحت سیطره قدرت عربستان هستند و بعضا برخی از کشورهای غیر عرب نیز با کمک ها و مساعدت های که از طریق کاخ عربستان دریافت می کنند به نوعی از کاخ ریاض تبعیت و حرف شنوی دارند کشورهایی چون افغانستان،  پاکستان ، بنگلادش،  اندونزی و حتی مالزی و ...باعث شده طرحهای مستقلی که در سازمان کشورهای اسلامی مطرح می شود با مخالفت اتحادیه عرب و برخی کشورهای غیر عرب همراه شود و این طرحها منتج به شکست شود.

همانگونه که  در موضوعات مهمی چون فلسطین ، مشکلات مردم غزه و کرانه باختری و ...سازمان کنفرانس اسلامی یا همان سازمان همکاری اسلامی در این موضوع هم ورود قابل توجهی نداشتند می توان گفت و قابل پیش بینی است که یقینا  سازمان همکاری اسلامی قادر به اتخاذ  تصمیم و اراده جدی برای واگذاری مناسک حج به نخبگانی خارج از خانواده سلطنتی آل سعود باشد .

علی رغم اینکه ممکن است برخی از کشورها به صورت مستقل دارای اراده و رای باشند اما متاسفانه با قرار گرفتن در جمع متاثر از قدرت و نفوذ عربستان و دولتهای عرب شده  ،کمتر اراده ای را برای چنین مسائلی از خود به نمایش می گذارند. واقعیت این است بی کفایتی ، عدم توانمندی و مدیریت لازم از ناحیه حکام ال سعود منجر به بروز مشکلات اساسی در ایام حج شده است .  

حتی سیستم سهمیه بندی که عربستان سعودی از چند سال پیش  برای کاهش تعداد حضور حجاجح برخی از کشورها اعمال نمود نیز نتوانسته به حل این مشکلات کمک نماید .حتی  علی رغم  اعمال سهمیه بندی مشکلات بیشتر شده به نحوی که دولت عربستان  با اتخاذ  تمهیدات یاد شده هم نتوانسته  تامین حداقلی و امنیت لازم را برای انجام مراسم حج فراهم کند.

کشتار اخیر منا به حدی دردناک است که  سازمانهای غیر اسلامی چون  سازمان ملل متحد و اقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل  به این مساله ورود پیدا کرده و از دولت عربستان خواسته اند  با تمامی امکانات و ظرفیت ها برای کمک و امداد به حجاج وارد عمل شوند. متاسفانه دولت عربستان متشکل از یک حکومت دودمانی و مجتمعی از شاهان سالخورده ، شاهزادگان فرتوت و نسل دوم و سوم است که  شاهزادگان مستقلی به شمار می روند  که فاقد تجربه لازم در زمینه کشور داری و رسیدگی به اعمال حج هستند.

یقینا  شکاف نسلی بین خاندان آل سعود منجر به چالشهای عمده ای در خاندان سعودی شده است و این  مسائل باعث شده آثار چالشها و شکاف نسلی بین شاهزادگان نسل اول و دوم و سوم و مشکلات آنها در مراسم حج نیز مشهود و تاثیر گذار بوده  و متاسفانه  شرایط را برای انجام چنین مراسم عظیمی دشوار کند و ابروی اسلام و مسلمین را نشانه برود.

*کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام زينلي IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    باسلام و احترام از بيانات فصيح و حكيمانه جناب آقاي دكتر زارعي كمال تشكر را دارم. با به وقوع پيوستن اين مصيبت بزرگ واقعابيانگر بي كفايتي و عدم لياقت آل سعود را در كليد داري خانه خدااثبات مي كند...
  • بهروز IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    متاسفانه برخی دولتمردان فعلی کاری کرده اند که پاپتی های شتر سوار به ملت باعظمت ایران اهانت کنند متاسفم برای این افراد ترسو وبزدل کاش یه ذره از غیرت رهبری در وجود برخی از این مسئولین بود ما آماده امر ولی امر مسلمینیم که جان را در ره اهداف این انقلاب و حضرت آقا فدا کنیم